Máme za sebou tretiu víkendovku v Centre voľného času vzdelávania junior školiteľov. O tej prvej sme už písali a celá trojvíkendová vzdelávacia séria reagovala na požiadavku zo strany mládeže, že aj oni by chceli školiť, teda zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti s rovesníkmi, prípadne mladšími deťmi.

Prvý víkend sme školili ešte na jeseň minulého roku (19.-20. októbra 2024), kde sme sa venovali aj týmto témam: etika a vlastnosti školiteľa, kompetencie (vedomosti, zručnosti, postoje), Bloomova taxonómia, stanovenie vzdelávacích cieľov podľa Bloomovej taxonómie, plánovanie vzdelávacej aktivity, dávanie spätnej väzby. Následne účastníci a účastníčky dostali domácu úlohu a síce pripraviť krátky päťnásť minútový workshop na pridelenú tému týkajúcu sa školení a školiteľských zručností. Zadaním bolo, že svoju tému odprezentujú na ďalšej víkendovke pre všetkých junior školiteľov.

Potom sme sa stretli začiatkom decembra 2024 (7.-8.) a pokryli sme tieto témy: prezentácia domácej úlohy, vzdelávacie metódy a techniky v neformálnom vzdelávaní, štýly učenia, grafická facilitácia, skupinová dynamika, dramaturgia školenia. Nasledovala veľká domáca úloha, kde účastníci a účastníčky dostali dva mesiace nato, aby odškolili svojich rovesníkov (či už na svojej škole alebo v Centre voľného času) na ľubovoľnú (ideálne užitočnú) tému počas minimálne 45 minút.

Záverečné tretie víkendové školenie junior školiteľov sa uskutočnilo 22.-23. februára 2025. Sobota bola venovaná prezentáciám domácej úlohy, teda každý účastník a účastníčka vyhodnotili svoju vlastnú vzdelávaciu aktivitu: predstavili svoje vzdelávacie ciele, miesto školenia, metodológiu, použité pomôcky, cieľovú skupinu, časový plán ako aj vyhodnotenie úspešnosti svojho vlastného školenia, teda aká bola spätná väzba od účastníkov a akú sebareflexiu si z celej skúsenosti vyhodnotili.

V nedeľu sme ešte stihli záverečnú teóriu: riziká a nástrahy pri školeniach neformálneho vzdelávania a ako im predchádzať, cieľové skupiny a prispôsobenie školiteľského prístupu a Kolbov vzdelávací cyklus. Nakoniec sme predebatili s mládežou ich školiteľské plány do budúcnosti a veľmi radi im dáme všetkým, ktorí majú záujem, priestor školiť počas ďalšieho vzdelávania mladých lídrov (tohto roku to bude už siedma séria troch víkendov).

Zoznam tém, ktoré si na svoje vlastné workshopy vybrali účastníci a účastníčky vzdelávania:
1. Ako robiť úvod do školenia – 45 minút (Centrum voľného času Prievidza)
2. Teambuilding dobrovoľníkov CVČ (časť úvod, zoznamovačky a nočná hra) – 2 dni (Centrum voľného času Prievidza)
3. Teambuilding dobrovoľníkov CVČ (časť “nerf battle”) – 2 dni (Centrum voľného času Prievidza)
4. Výtvarné umenie a mladí umelci – 45 minút (ZŠ Malonecpalská)
5. Psychohygiena – 45 minút (Gymnázium V. B. Nedožerského)
6. Sebarozvoj v školských parlamentoch – 45 minút (Fórum detí a mládeže)
7. Ako zvládať úzkosť a stres – 45 minút (Fórum detí a mládeže)
8. Zranená myseľ, zranené telo (časť o sebapoškodzovaní) – 45 minút (Centrum voľného času Prievidza)

9. Teambuilding dobrovoľníkov CVČ (časť turnaj e-športu) – 2 dni (Centrum voľného času Prievidza)
10. Psychológia ako predmet – 45 minút (Gymnázium V. B. Nedožerského)
11. Stres u tínedžerov a uvoľňujúce techniky – 45 minút (Centrum voľného času Prievidza)
12. Zranená myseľ, zranené telo (časť o traumách) – 45 minút (Centrum voľného času Prievidza)
13. Digitálna fotografia – 45 minút (Foto-klub Junior)
14. Sebareflexia – štyrikrát po 45 minút (Stredná zdravotnícka škola Prievidza)
15. Teambuilding dobrovoľníkov CVČ (časť “dance battle”) – 2 dni (Centrum voľného času Prievidza)
16. Teambuilding dobrovoľníkov CVČ (časť “cooking show”) – 2 dni (Centrum voľného času Prievidza)

Vzdelávanie junior školiteľov bolo možné realizovať vďaka týmto partnerom:

“Podujatie je podporené z dotácie Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže v oblasti práce s mládežou, ktoré administruje NIVAM – Národný inštitút vzdelávanie a mládeže.”