Generácia Y: Chceme osobnostne rásť a práca nás musí baviť

Zástupcovia dnešných dvadsiatnikov a čerstvých tridsiatnikov v tom majú jasno. Menej im záleží na peniazoch, ale práca im musí dávať zmysel. Spoločnosť Universum, ktorá skúmala generáciu Y, inak prezývanú aj Millennials, hovorí o zmene v pracovných očakávaniach a hodnotách v rebríčku dnešného mladého človeka.

 

Husákove deti a ich deti

Ľudia narodení medzi rokmi 1985 a 1995 sa od svojich rodičov z Generácie X podstatne líšia. Vplyv na to, okrem iného režimu, mala aj výchova a demografia. Vďaka tomu, že sa otvoril trh, naskytlo sa  množstvo nových pracovných príležitostí a možností podnikať. Generácia X, tzv. Husákove deti, narodené od polovice 60. rokov do konca 70. až do začiatku 80. rokov 20. storočia, boli preto priebojní, a ak mali dobre platenú prácu, boli na to hrdí. Svoje deti však začali vychovávať  inak, ako boli sami vychovávaní. Viedli ich k individualizmu, vysokému sebavedomiu a uvedomovaniu si vlastnej hodnoty. Ako by sa dali ich deti, Generácia Y, charakterizovať?

Byť open-minded je pre nich samozrejmosťou

Spoločnosť Universum, venujúca sa tejto skupine, ich identifikovala ako technicky zdatných, s chuťou všetko digitalizovať. S modernými technológiami sa takmer narodili, a preto niet divu, že portfólio ich počítačových schopností je skutočne široké. Ich ďalšou silnou stránkou je multitasking. Vedia robiť viac vecí naraz a prepínať svoje myšlienky z jedného projektu do druhého veľmi efektívne. To má však za následok aj skrátenú pozornosť, tzn. že nevydržia dlho počúvať a nevedia sa sústrediť na viac ako pár minút. Ak si majú vybrať medzi prácou v tíme a samostatnou činnosťou, priklonia sa k práci v tíme. „Dôležité je poskytnúť im flexibilné možnosti rozloženia pracovnej doby, prácu nielen zo sídla firmy a projekty, ktoré budú znamenať výzvu,“ dodáva HR team leaderka Jana Poukarová, centrum zdieľaných služieb. Radi brainstormujú a najlepšie nápady im napadnú počas hier a voľného času.

„Množstvo z klientov, ktorým pomáhame s výberom vhodných kandidátov, vytvára chill out zóny a do open space pridáva stolný futbal alebo pohodlné vaky. Ale, už v procese náboru je možné spozorovať, čím sa odlišujú. Obyčajným inzerátom firma ich pozornosť pravdepodobne nezaujme. Sú zvyknutí na “vymoženosti” ako mobilné appky a novodobé komunikačné kanály, prostredníctvom ktorých sa k nim ponuka práce dostane,“ dodáva HR team leaderka Jana Poukarová, centrum zdieľaných služieb.

millennials_picture (2)

Radšej 10-krát vidieť ako raz vyskúšať?

Generácia Y niekedy považuje to, čo videli a zažili na internete za svoju životnú skúsenosť. Dušan Straňák, lektor z Balanced uvádza príklad mladého obchodníka, ktorý bol pred časom na jeho školení. „Bolo vidieť, že má načítané veľké množstvo informácií a napozerané youtube videá. Veľmi dobre vedel, čo je to cieľová skupina a ako by mal urobiť icebreaking (techniku zákazníckeho servisu). Keď som mu povedal, aby si to vyskúšal, zostal zaskočený. Problém bol v tom, že jeho skúsenosť bola iba virtuálna, nikdy nepristúpil k zákazníkovi a nevyskúšal si túto techniku. Je to ako by som celé hodiny pozeral na Michalale Jordana alebo Messiho a myslel si, že viem urobiť perfektnú kľučku či zasmečovať do koša. Predchádzajúce generácie nikdy nemali možnosť „napozerať si“, ako to robia tí najlepší, skôr sa učili od svojich rovesníkov a porovnávali sa o rok starším chlapcom, s ktorým hrali futbal na ulici. Dnešná generácia sa vďaka internetu porovnáva s najlepšími a zabúda na to, že za ich výkonom sú tisíce hodín práce.“

Dodáva, že prechod z bezpečia playstationu či internetu do reality môže byť veľkým sklamaním. Otázkou zostáva, ako sa v prípade konfrontácie s realitou mladý človek zachová. Buď sa situácii postaví čelom a začne na sebe usilovne pracovať alebo sa vráti do bezpečia internetu a bude pokračovať v sebaklame. „Veď mi môj „status“ na facebooku niekto možno likne,“ uzatvára lektor D. Straňák z Balanced.

So skromnosťou si hlavu nelámu

Ak čakáte, že objektívne zhodnotia svoje plusy a mínusy či skúsenosti, asi budete prekvapení. Na pohovoroch často vidíme, že chcú všetko a hneď. Ponuka trhu práce sa stretáva s dopytom a mladí ľudia vedia, že nezamestnanosť klesá. Z toho im vyplýva, že ich šance sú teraz skutočne vysoké a v niečom majú pravdu. Je ich menej, ako bolo ich rodičov, nehovoriac o „baby boomers“ a nové pracovné pozícia sa tvoria naďalej. Generácia Y si z toho zobrala, že si treba vypýtať viac, očakávať nadpriemerné benefity, práca musí byť zábavná, šéf by mal byť kamarát a všetko bude tak, ako má byť. „Stretávam sa so situáciami, kedy sa kandidáti neváhajú informovať o pozícii a pracovných podmienkach prostredníctvom sociálnych sietí v akúkoľvek nočnú alebo dennú hodinu. Vážim si, že jednajú na rovinu, a preto napríklad aj ich mzdové očakávania sa zamestnávateľ dozvie už pri prvotnom kontakte, dopĺňa HR team leaderka Jana Poukarová, centrum zdieľaných služieb.

generaciaY_picture

Ako si ich získať a udržať

Zamestnávatelia sa zhodujú, že táto skupina ľudí potrebuje kreatívne prostredie, ocení environmentálne aktivity a sú radi, ak sú zapojení do diania firmy. Chcú meniť svet, CSR je pre nich veľmi dôležité a často ovplyvní ich rozhodnutie či nastúpia, alebo nie. Sú to individualisti, čo nie je na škodu, a preto k nim tak treba pristupovať. Hľadať, čo je na nich výnimočné alebo sa len opýtať, v čom sú dobrí. Hneď vám to vysypú z rukáva a pridajú, že by to chcelo viac inovácie do vašej firmy. Nakoniec dodajú, že majú na vás, ako na manažéra vysoké očakávania a že veria, že spolupráca bude fungovať – vedia, čo chcú a aj to je ich silná stránka. Myslím, že je dôležité so zamestnancami  neustále komunikovať, počúvať ich individuálne potreby, ktoré musia mať možnosť zdieľať. V neposlednom rade si treba hneď na začiatku  vyjasniť očakávania, ktoré na zamestnávateľa a samotnú prácu majú. Pretože, pre túto skupinu nie je problém prácu zmeniť,“ hovorí HR team leaderka Jana Poukarová, centrum zdieľaných služieb.

Autor článku: Martin Straka (zdroj: pexels.comcvmango.com)